Analize medicale recomandate în afecțiunile glandei tiroide

19.09.2016

În zilele noastre afecţiunile tiroidiene sunt din ce în ce mai frecvente, tot mai multe persoane fiind diagnosticate cu astfel de probleme.

Ce este tiroida?

Tiroida este o glandă endocrină, în formă de fluture, situată în partea anterioară a gâtului, sub ”mărul lui Adam”.

Care este rolul tiroidei?

Tiroida este responsabilă de secreţia a doi hormoni, triiodotironina (T3) şi tiroxina (T4), denumirea acestora venind de la prezenţa a 3, respectiv 4 atomi de iod.

analize medicale efectuate de laboratoarele Bioclinica în bolile glandei tiroide

Rolul hormonilor tiroidieni

• În creștere: în special la copii, asigură o creștere normală și dezvoltarea țesuturilor (în special sistemul osos)
  • Încă din viața intrauterină (luna IV) asigură dezvoltarea şi maturizarea sistemului nervos
  • Activarea sistemului nervos al adultului: creșterea inteligenței, memoriei și a reactivității motorii
  • Efecte metabolice (intervine în metabolismul proteinelor, glucidelor, lipidelor, în metabolismul mineral și energetic)
  • Efect de optimizare a funcţiei sexuale

Pentru producerea hormonilor, glanda tiroidă necesită aport de iod. Necesarul zilnic de iod este de 150 µg (cu excepţia sarcinii, când acesta crește). Iodul este conţinut în majoritatea tipurilor de sare de masă, apă, fructe de mare, peşte şi în fructele care cresc pe soluri bogate în iod.

Ce se întâmplă atunci când apar dereglări ale glandei tiroide?

Deficitul de iod, stresul şi alimentaţia deficitară pot determina dereglări ale glandei tiroidei, astfel încât aceasta poate elibera fie excesiv hormoni tiroidieni (hipertiroidism), fie în cantitate insuficientă (hipotiroidism).

Simptomele hipotiroidismului

• Căderea părului, oboseală, intoleranţă la frig, creştere în greutate

Simptomele hipertiroidismului

• Scădere în greutate, nervozitate, ritm cardiac crescut, tulburări ale ciclului menstrual

O altă afecţiune frecventă a glandei tiroidei este tiroidita Hashimoto. Aceasta este o boală autoimună, care se caracterizează prin producerea de autoanticorpi de către sistemul imun care pot deteriora celulele tiroidiene alterând astfel funcţia acestora de a produce hormoni. Simptomele sunt asemănătoare cu cele asociate hipotiroidismului.

Pentru evaluarea funcției tiroidiene, Laboratoarele Bioclinica vă recomandă efectuarea următoarelor analize medicale de sânge: