“Cercetări asupra markerilor clinici și biologici în endometrioza pelvină’’ - As. Univ. Dr. Izabella Petre

Aplicații: 17/02/2016 - 31/12/2017

EXPUNERE MOTIVE:

Endometrioza, boală benignă hormono-dependentă, evolutivă, se caracterizează prin apariția epiteliului și a stromei endometriale în situsuri ectopice. Din punct de vedere clinic se manifestă prin dismenoree, dispareunie, durere pelviană cronică şi infertilitate. După 150 de ani de cercetare, în care au fost emise numeroase ipoteze, etiologia endometriozei rămâne încă incertă. Nici o teorie nu poate explică în totalitate manifestările clinice; de aceea, endometrioza poate fi privită mai degrabă ca un sindrom. Mecanismele inflamatorii sunt din ce în ce mai des menționate în ultimii ani.

În literatura de specialitate se estimează că aproximativ 17% din femeile subfertile au endometrioză şi că 20-40% din femeile care apelează la medicină reproductivă prezintă endometrioză. Nu există date epidemiologice relevante privind incidenţa endometriozei în populaţia generală.

Acest studiu urmăreşte detectarea cazurilor de endometrioză şi evaluarea metodelor de diagnostic paraclinic - investigarea mecanismelor inflamatorii, precum şi diagnosticul diferenţial al endometriozei de altă patologie pelvină. Titrurile interleukinelor determinate în sângele venos pot fi utilizate în diagnosticarea unor afecțiuni imune și în monitorizarea tratamentelor doar în corelație cu date clinice și paraclinice complementare. Determinarea nivelului seric TNF (tumor necrosis factor), citokină proinflamatorie al cărui nume derivă din capacitatea de a distruge celulele tumorale constituie un marker pentru răspunsul inflamator sistemic (SIRS) asociat cu sepsisul, traumatismele și insuficiența cardiacă.

Indicatori urmăriţi:

• Corelarea datelor paraclinice cu simptomatologia clinică a pacientei.
  • Determinarea interleukinelor și corelarea datelor cu aspectele intraoperatorii.
  • Diagnosticul paraclinic și clinic în vederea stabilirii cât mai precoce a diagnosticului de endometrioză.