‘’Interacțiuni între nivelul vitaminei D, LDL oxidat, markeri inflamatori, rigiditatea arterială și indici electrocardiografici de repolarizare ventriculară la pacienții hipertensivi’’ - Dr. Mozoș Ioana

Perioada de aplicare încheiată

EXPUNERE DE MOTIVE:

Vitamina D și patologia cardiovasculară

Afecțiunile cardiovasculare reprezintă principala cauză de mortalitate, iar România este în grupul țărilor cu risc cardiovascular crescut. Evoluția este adesea latentă și primul semn poate fi ultimul. De aceea, trebuie acordată o atenție deosebită măsurilor profilactice și identificării unor noi markeri diagnostici și prognostici. Deficitul de vitamină D este o problemă de sănătate publică în Europa, adesea nerecunoscută și netratată, în special la persoanele care evită expunerea la soare și preferă stilul de viață "indoor", la persoane obeze, cu afecțiuni renale sau hepatice, malabsorbție, fumători, vârstnici. Deficitul de vitamină D a fost asociat în numeroase studii și cu variate afecțiuni cardiovasculare: hipertensiunea arterială, infarctul miocardic, fibrilația atrială, boală vasculară cerebrală și periferică. Această asociere are la bază efectul proaterogen al deficitului de vitamină D, favorizând disfuncția endotelială, efectul proinflamator și activarea sistemului renină-angiotensină-aldosteron, calcificările vasculare și stresul oxidativ.

Obiective:

• Evaluarea riscului cardiovascular dincolo de factorii de risc tradiționali
  • Evaluarea vitaminei D că factor de prognostic în afecțiunile cardiovasculare
  • Stabilirea nivelului optim de vitamină D în scopul unei intervenții profilactice cardiovasculare
  • Elucidarea mecanismelor și factorilor ce interacţionează cu nivelul vitaminei D în determinarea evoluției afecțiunilor cardiovascular
  • Stimularea transferului rezultatelor cercetării la nivelul sectorului medical

Rezultate

Dr. Mozoș Ioana