Analize medicale - Insuficiența cardiacă

Ce este insuficienţa cardiacă (IC)?

Este o afecțiune în care inima nu își poate îndeplini funcția de pompă cardiacă, ceea ce are ca și consecințe:

• sângele nu poate fi pompat spre organe și țesuturi, astfel încât acestea primesc o cantitate mai mică de oxigen și de produse nutritive
  • sângele stagnează și se acumulează în organe

Insuficienţa cardiacă nu înseamnă că inima a încetat să funcționeze, ea are nevoie doar de un sprijin pentru a o ajuta să funcționeze mai bine.

Care sunt semnele și simptomele IC?

Cele mai frecvente semne și simptome de insuficiență cardiacă sunt:

• dispneea (lipsa de aer)
  • oboseală progresivă
  • edemele (umflarea) membrelor inferioare
  • tahicardie (puls accelerat)
  • scăderea poftei de mâncare
  • tuse seacă (în special la efort sau noaptea)

Simptomele se pot dezvolta rapid (insuficienţa cardiacă acută) sau treptat, după săptămâni sau luni (insuficienţa cardiacă cronică).

Pentru evaluarea severității insuficienței cardiace, medicii folosesc clasificarea (NYHA – New York Heart Association) care stadializează IC în 4 clase, pe baza simptomelor, fiind astfel, o clasificare funcțională.

Care sunt principalele cauze ale producerii IC?

Insuficienţa cardiacă poate fi determinată de mai multe afecțiuni.

Cele mai frecvente sunt:

• cardiopatia ischemică - se manifestă atunci când apar îngustări (stenoze) la nivelul arterelor care irigă inima
  • infarctul miocardic acut - reprezintă distrugerea unei anumite părți din mușchiul cardiac, ca urmare a obstrucției vasului de sânge care asigură irigarea zonei respective
  • hipertensiunea arterială - determină creșterea presiunii sângelui în vase, astfel inima trebuie să depună un efort suplimentar pentru a putea pompa sângele
  • afecțiunile valvelor cardiace - determină cordul să depună un efort crescut pentru a împinge sângele printr-un orificiu îngustat (stenoză valvulară) sau să pompeze sânge atât în vase, cât și înapoi în camerele cardiace (insuficiență valvulară)
  • tulburări de ritm cardiac (aritmiile) - reprezintă o schimbare a ritmului regulat de bătaie a inimii
  • defecte cardiace congenitale (din naştere)
  • afecțiuni pulmonare severe - plămânii nu funcționează în parametrii optimi, inima trebuie să pompeze mai puternic pentru a transporta oxigenul
  • cardiomiopatiile - afecțiuni ale mușchiului cardiac; fibra musculară nu se poate contracta, astfel apare insuficiența cardiacă.

De asemenea, insuficiența cardiacă poate fi determinată și de alți factori, cum ar fi:

• consum de droguri
  • fumatu (prin creșterea riscului de cardiopatie ischemică)
  • consum de alcool în exces (distruge mușchiul cardiac)
  • obezitate
  • sedentarism
  • vârstă (cu înaintarea în vârstă mușchiul inimii devine mai rigid, împiedicând inima să se umple cu sânge).

Cum este diagnosticată insuficienţa cardiacă?

Pentru a diagnostica insuficienţa cardiacă medicul va încerca să afle prin discuţia cu dumneavoastră (anamneză) care sunt simptomele, de când au apărut, în ce condiţii apar și cât de severe sunt. Va verifica, de asemenea, prezența unor factori de risc, cum ar fi hipertensiunea arterială, boli coronariene sau diabet.

După examenul fizic, medicul dumneavoastră poate solicita, de asemenea, efectuarea anumitor analize medicale de laborator:

Recoltarea probelor de sânge se face la recomandarea unui medic de specialitate, dimineața, după repaus alimentar.