Boli cu transmitere sexuală (BTS) - Analize medicale recomandate

Ce sunt bolile cu transmitere sexuală (BTS)?

BTS este denumirea generică pentru o serie de infecții transmisibile prin contacte sexuale neprotejate, prin contact cu secrețiile genitale (spermă, secreții vaginale). În momentul de față incidența bolilor cu transmitere sexuală (BTS) se menține ridicată, în ciuda progreselor realizate de medicina modernă în diagnosticarea, tratarea și vindecare majorității acestor boli.

Uneori aceste boli nu sunt identificate imediat, posibile consecinţe apar numai după o perioadă îndelungată de timp și nu pun în pericol numai propria persoană. Partenerul este și el expus infectării, deseori în necunoștinţă de cauză. Un fapt important, înainte de a începe o nouă relaţie sexuală, o reprezintă cunoașterea stării de sănătate a partenerului (dacă acesta a avut sau are boli cu transmitere sexuală).

Care sunt factorii de risc?

• contact sexual cu parteneri multipli
  • contact sexual neprotejat (vaginal, oral, anal) - fără utilizarea prezervativului
  • transfuzii de sânge
  • folosirea în comun a acelor
  • manichiură, pedichiură, tatuaje (instrumente care pot tăia sau străpunge pielea)

Care sunt tipurile de boli cu transmitere sexuală?

După tipul agentului cauzal, bolile cu transmitere sexuală pot fi clasificate astfel:

• cauzate de bacterii: gonoree (N. gonorrhoea), sifilis (Treponema pallidum), Chlamydia trachomatis, Gardnerella vaginalis etc.
  • cauzate de protozoare: Trichomonas vaginalis
  • cauzate de paraziți externi: Sarcoptes scabiei (scabie), Pthirius pubis (păduchi lați)
  • de tip viral: Herpes simplex, Human Papilloma Virus (HPV), HIV, virusul hepatic B, virusul hepatic C

Care sunt simptomele BTS?

Cele mai comune manifestări ale BTS sunt:

• secreţii (scurgeri) vaginale/uretrale neobişnuite ca aspect, culoare sau miros
  • prurit persistent (mâncărime) în zona vaginală sau perianală
  • leziuni, iritaţii, papule (umflături) sau vezicule în zona genitală, perianală sau în alte părţi ale corpului
  • durere sau usturime în timpul urinării (disurie)
  • dureri în timpul actului sexual (dispareunie)
  • disconfort în zona genitală
  • dureri la nivelul abdomenului inferior

Simptomele unei boli cu transmitere sexuală diferă în funcție de tipul infecției și se pot manifesta după un timp îndelungat de la momentul infectării sau pot lipsi cu desăvârșire.

Prezența acestor simptome nu este obligatorie, unele dintre ele dispar de la sine, deși infecția rămâne în organism până la tratare sau cronicizare.

Ce analize de laborator trebuie efectuate pentru a depista bolile cu transmitere sexuală?

În cadrul Laboratoarelor Bioclinica se realizează o serie de analize pentru identificarea agenţilor etiologici ai bolilor cu transmitere sexuală, depistându-se infecţiile cu:

Human immunodeficiency virus (HIV)

Sindromul imunodeficienţei umane (SIDA) este o boală infecţioasă cauzată de virusul imunodeficienţei umane (Human Immunodeficiency Virus - HIV). În cazul unei suspiciuni de infectare, antigenul p24 este detectabil după 2 săptămâni de la contactul sexual neprotejat, iar depistarea anticorpilor se poate realiza după 3 - 4 săptămâni. O posibilă infecție se poate exclude după 3 luni.

Analize medicale recomandate Testul screening HIV 1/HIV 2 (anticorpi + antigen p24), detectează simultan antigenul HIV p24 și anticorpii HIV de tip 1 și de tip 2. Dacă rezultatul acestui test este pozitiv, se efectuează gratuit un test de confirmare pentru a determina dacă există cu adevărat o infecție HIV, eliminându-se astfel posibilele reacții fals pozitive datorate unor reacții încrucișate.

Când este potrivit să realizați un test HIV?

• Aţi avut un raport sexual neprotejat cu parteneri despre care nu știţi dacă erau sau nu infectaţi
  • Aţi schimbat sau schimbaţi frecvent partenerii sexuali
  • Doriţi să donaţi sânge
  • Faceţi parte din grupurile de persoane cu risc crescut de infectare în comparaţie cu populaţia generală (homosexuali, dependenţi de droguri, hemofilici, personal medical)

Cum este diagnosticată infecția HIV?

Testul screening folosit în laboratoarele de analize medicale Bioclinica (HIV Ag/Ab Combo) detectează simultan antigenul HIV p24 și anticorpii HIV de tip 1 (inclusiv grup „O”) și de tip 2. Dacă rezultatul acestui test este pozitiv, se efectuează un test de confirmare (Western blot) pentru a determina dacă există cu adevărat o infecție HIV, eliminându-se astfel posibilele reacții fals pozitive datorate unor reacții încrucișate.

Fără tratament, infecția HIV evoluează în timp la tabloul caracteristic pentru SIDA (Sindromul Imunodeficienței Umane Dobândite). Femeile tinere sunt cel mai adesea afectate.

Sifilis (Lues)

Agentul etiologic este Treponema pallidum. Tabloul simptomatic este reprezentat de mici leziuni la nivelul pielii și mucoaselor. Transmiterea se realizează aproape exclusiv prin contact sexual. Timpul de incubare este de 3 - 6 săptămâni. După formarea unor ulceraţii mici, nedureroase, în zona genitală, anală sau orală, sifilisul “dispare” revenind intermitent sub diferite forme și în diferite grade de severitate. Complicaţiile apar adeseori numai după mulţi ani.

Detecţia agentului infecţios este posibilă, cel mai devreme după 2-3 săptămâni de la infecţie.

Chlamydia trachomatis

La femei, infecţia este localizată cel mai frecvent la nivelul colului uterin, dar este frecvent asimptomatică. Netratată poate afecta uterul, trompele uterine, ovarele, determinând boala inflamatorie pelvină (BIP). Nou-născuţii cu mame infectate pot dezvolta conjunctivită, infecţii nazofaringiene și pneumonie cu C. trachomatis. La bărbaţi, infecţia netratată (frecvent asimptomatică) poate determina epididimita, o complicaţie majoră.

Gonoree (Blenoragie)

Infecția la adulți apare în mod exclusiv în urma unui contact sexual neprotejat, agentul etiologic fiind Neisseria gonorrhoeae. La bărbați, după o perioadă relativ scurtă de incubare (2 - 10 zile), apare o inflamație a uretrei asociată cu urinare dificilă, dureroasă (disurie) și o scurgere purulentă. La femei, simptomele sunt mult mai puțin pronunțate și pot fi fals interpretate ca fiind inflamații trecătoare ale vezicii urinare (cistite). Pericolul transmiterii și răspândirii infecției este foarte mare, în stadii avansate complicațiile mergând până la sterilitate.

Bărbați

• reacție de tip PCR (polymerase chain reaction) care detectează ADN-ul pentru Neisseria gonorrhoeae (din prima urină de dimineață) sau secreție uretrală (recoltată înainte de prima urină de dimineață).

Femei

• reacție de tip PCR (polymerase chain reaction) care detectează ADN-ul pentru Neisseria gonorrhoeae din secreția endocervicală sau din prima urină de dimineață.

Candida albicans (Candidoza)

Aproximativ 90% din candidoze sunt cauzate de C.albicans. Infecţiile pot fi acute (superficiale) sau subacute (invazive). Infecţiile acute determină leziuni la nivelul epiteliului cavităţii bucale, genitale, tegumentelor şi unghiilor. Infecţiile subacute pot afecta epiteliul aparatului respirator (bronhiile, plămânii), inima sau meningele. La pacienţii imunodeprimați cu imunodeficiență celulară (de exemplu SIDA), C. albicans poate produce necroză severă în ţesuturile infectate şi decesul, în caz de pneumonie.

Mycoplasme urogenitale

Mycoplasmele aflate în tractul urogenital sunt transmise prin contact direct. La bărbați, infecția determină inflamarea uretrei și/sau inflamarea glandei prostatice. La femei, infecția determină inflamarea organelor genitale externe, mucoasei colului uterin și ovarelor.

Bărbați

• cultură din lichid seminal, secreție uretrală sau prima urină de dimineață (recoltată înainte de prima urină de dimineață)
  • anticorpi de tip lgG din sânge Femei
  • cultură din secreția endocervicală

Trichomonas vaginalis (tricomoniază)

Tricomoniaza este una dintre cele mai frecvente boli cu transmitere sexuală, fiind mai comună la femei decât la bărbați (70% dintre persoanele infectate nu dezvoltă simptome). La femei, cel mai frecvent afectat este tractul genital inferior (vulvă, vagin, col uterin sau uretră). La bărbați, este afectată cel mai frecvent uretra. Simptomele pot deveni manifeste între 5 – 28 de zile de la momentul intrării în contact cu agentul patogen. Uneori, acestea apar mult mai târziu.

Infecțiile cu virusul hepatitei B

Infecția se realizează cel mai frecvent prin contact sexual, salivă și seringi infectate la dependenții de droguri. Virusul hepatitei B este mult mai infecțios decât virusul HIV. Ținând cont de posibilitatea transmiterii prin contact sexual, hepatita B este considerată a fi o BTS. Infecția este demonstrată prin identificarea anticorpilor și antigenelor în probă de sânge.

De obicei, examinările pentru inflamațiile hepatice includ determinări pentru virusurile hepatitei A, B, C și D. Infecția este demonstrată prin identificarea anticorpilor și antigenelor în probă de sânge.

Herpesul genital

Este o boală cu transmitere sexuală determinată de infecția cu virusul herpetic - Herpes simplex. Cele mai frecvente tipuri sunt:

1. Herpes simplex tip 1 (HSV 1) – responsabil de majoritatea infecțiilor herpetice orale și aproximativ o jumătate dintre herpesurile genitale
  2. Herpes simplex tip 2 (HSV 2) – cauzează aproape întotdeauna herpesul genital

Modul de transmitere este prin contact sexual (vaginal, anal sau oral) cu o persoană infectată. Vă puteți infecta și în cazul contactului cu o persoană infectată care nu prezintă semne vizibile.