Herpesul genital - generalități, analize medicale recomandate

Herpesul genital este o boală comună cu transmitere sexuală (BTS, STD) care poate afecta orice persoană activă din punct de vedere sexual. Majoritatea persoanelor infectate nu prezintă simptome, dar pot transmite virusul partenerilor sexuali.

Ce este herpesul genital?

Herpesul genital este o boală cu transmitere sexuală determinată de infecția cu virusul herpetic - Herpes simplex. Există 2 tipuri:

• Herpes simplex tip 1 (HSV 1) – responsabil de majoritatea infecțiilor herpetice orale și aproximativ o jumătate dintre herpesurile genitale
  • Herpes simplex tip 2 (HSV 2) – cauzează aproape întotdeauna herpesul genital

Există o legătură între herpesul genital și herpesul oral?

Herpesul oral este determinat de HSV 1 și se poate răspândi de la cavitatea bucală la organele genitale prin sex oral. Astfel, unele cazuri de herpes genital sunt determinate de HSV 1.

Cum se transmite infecția?

Modul de transmitere este prin contact sexual (vaginal, anal sau oral) cu o persoană infectată.

Vă puteți infecta prin contactul cu

• veziculă herpetică
  • salivă (în cazul în care partenerul dumneavoastră are o infecție cu herpes oral) sau secreții genitale
  • contactul cu tegumentele cavității bucale sau a zonei genitale

Vă puteți infecta și în cazul contactului cu o persoană infectată care nu prezintă semne vizibile. Datorită faptului că virusul nu supraviețuiește mult timp în afara corpului, este puțin probabilă infectarea cu suprafețe contaminate (așternut de pat, WC, piscină, prosoape, săpun etc.)

Cum se poate preveni infecția?

Cea mai eficientă metodă de a preveni infecția boliilor cu transmitere sexuală este evitarea contactului sexual (vaginal, anal, oral).

Pentru evitarea infecției se recomandă

• utilizarea prezervativului in cazul contactului sexual
  • relație monogamă, cu un partener care a fost testat pentru boli cu transmitere sexuală

Nu toate leziuni herpetice apar în zone care sunt acoperite de prezervativ. De asemenea, virusul herpetic poate fi eliberat și din tegumentele care nu prezintă vezicule herpetice. Din aceste motive, prezervativul nu vă poate proteja 100% șansele de vă infecta.

Recomandări în cazul în care vă aflați într-o relație cu o persoană infectată

• tratament zilnic cu medicație anti-herpetică, prescris de medicul de specialitate
  • evitarea contactului sexual în perioadele în care partenerul este simptomatic (de ex. prezența veziculelor herpetice)

Herpesul genital și sarcina

Este foarte important ca pe durata sarcinii să mergeți la controlul ginecologic și să anunțați medicul de specialitate, dacă ați avut simptome sau dacă ați fost diagnosticată cu herpes genital. Infecția herpetică se poate transmite intrauterin fătului sau în timpul nașterii. Acesta poate determina o afecțiune severă denumită herpes neonatal care poate pune în pericol viața nou-născutului.

Care sunt semnele și simptomele bolii?

Majoritatea celor infectați sunt asimptomatice sau prezintă simptome foarte ușoare care trec neobservate sau sunt confundate cu o altă afecțiune tegumentară. Astfel, majoritatea persoanelor infectate nu știu despre infecție și nu se vor adresa medicului de specialitate. Atunci când simptomele devin manifeste, constau în apariția uneia sau mai multor vezicule în jurul organelor genitale, rectului sau a cavității bucale. Veziculele se transformă în ulcerașii dureroase căror vindecare poate dura și săptămâni. Apariția acestor simptomele reprezintă un „episod de atac”.

Manifestările clinice diferă între ele prin severitatea simptomelor. Primul episod de atac debutează cu simptome asemănătoare gripei (febră, dureri musculare și de cap) și iritația zonei genitale. După vindecarea leziunilor, virusul rămâne în organism în stare latentă, reactivându-se ulterior în momentul în care sistemul imunitar este slăbit.

Analize medicale recomandate

CDC (Center for Disease Control)