Rujeola - Generalități, analize medicale de laborator

Rujeola (pojarul) este o afecţiune înalt contagioasă, determinată de infecția cu virusul rujeolic.

Calea de pătrundere a virusului în organism este cea respiratorie:

• direct: picăturile lui Pflügge (tuse, salivă, strănut)
  • indirect: aerul și suprafețele contaminate.

Perioada de incubaţie este de 10-14 zile. Pacienții sunt contagioși cu 4 zile înainte de apariția erupției și următoarele 5 zile de la aceasta.

Primele simptome sunt reprezentate de febră mare, tuse, inapetență, cefalee(dureri de cap), disfagie (dureri în gat), tuse uscată sau productivă şi conjunctivită, urmate de o erupţie generalizată maculopapulară, care apare la 2-4 zile de la debutul bolii. La pacienţii cu un sistem imunitar sănătos, infecţia este autolimitată.

analize medicale recomandate în rujeola (pojar)

Se consideră că infecţia cu tulpini sălbatice de virus conferă imunitate întreaga viaţă.

Principalele complicaţii ale infecţiei cu virus rujeolic sunt de natură neurologică: encefalita post-infecţioasă şi panencefalita sclerozantă subacută.

Analizele medicale de sânge sunt utilizate de rutină pentru confirmarea diagnosticului.

Infecţia acută este confirmată prin detecţia anticorpi anti virus rujeolic de tip IgM.

Anticorpi anti virus rujeolic IgM au o valoare deosebită pentru confirmarea infecţiei acute cu virus rujeolic. Ei apar aproape întotdeauna odată cu apariţia erupţiei cutanate şi persistă aproximativ 4-8 săptămâni (cu o mare variabilitate individuală).

Anticorpi anti virus rujeolic de tip IgG se menţin întreaga viaţă, determinarea lor fiind utilă în evaluarea eficacităţii în cazul vaccinării. Un rezultat negativ poate fi datorat unui titru scăzut de anticorpi la debutul infecţiei.