Varicela (virusul varicelo-zosterian) - Analize medicale

Ce este varicela?

Virusul varicelo-zosterian (VVZ) este un ADN virus din familia Herpesviridae și este agentul cauzator al varicelei (primoinfecția) și al herpesului zoster (HZ) denumit și zona zoster ca urmare a reactivării lui.

Infecția primară determină varicela, o boală infecto-contagioasă a copilăriei.

Care este sursa și modul de transmitere al infecției cu virusul varicelo-zosterian?

Sursa infecției este reprezentată de omul bolnav și se produce ca urmare a contactului direct al virusului cu mucoasa de la nivelul aparatului respirator sau cu mucoasa conjunctivală. Astfel, pacientul cu varicelă sau zona zoster poate transmite virusul și poate determina apariția varicelei. Modul de transmitere se realizează prin picăturile Pflügge (tuse, strănut) sau prin contact direct cu obiecte recent contaminate lichidul din vezicule. Receptivitate virusului este generală – persoanele neimunizate. Contagiozitatea este foarte ridicată – 95 – 100%.

Care este perioada de incubație a bolii?

2 – 3 săptămâni

Erupția apare de obicei după 2 săptămâni de la contactul cu o persoană bolnavă.

Cum se manifestă boala?

În primele zile (1 – 3) poate să apară simptome nespecifice: febră, cefalee (durere de cap), dureri musculare.

Erupţia apare iniţial la nivelul trunchiului, sub forma unor bubiţe roşii, mărunte. După 12 – 24 de ore apar veziculele (lichid limpede), asemănătoare unor “boabe de rouă’’. În zilele care urmează, conţinutul din vezicule se modifică, devenind tulbure şi acoperit de cruste. Veziculele pot să apară şi pe mucoase (cavitate bucală, interiorul pleopelor, mucoasa anală şi genitală). Pacienţii mai pot prezenta febră, tuse productivă şi secreţii nazale abundente.

Pacienţii nu mai sunt contagioşi din momentul în care dispariţiei veziculelor. Pe durata varicelei, apar 2 - 3 valuri de eruptive, astfel încât se pot observa leziuni tegumentare în diferite stadii de evoluţie. Cu cât vârsta bolnavului este mai mare, evoluţia poate fi mai serioasă însoţită de complicatii.

Cum se stabileşte diagnosticul de varicelă?

Este recomandat să mergeţi la medicul de specialitate, care în urma anamnezei şi a examenului clinic obiectiv amănunţit, poate să stabilească diagnosticul.

Ce analize medicale se pot efectua?

În cazul primoinfecțiiei anticorpii de tip IgM și IgG anti VZV sunt detectabili la 3 – 5 zile de la debutul bolii și ating un maxim în 1 – 2 săptămâni. Titru anticorpiilor IgM poate persista 4 – 8 săptămâni.

Diagnosticul infecției acute se bazează în principal pe prezența anticorpilor IgM specific și pe evidențierea seroconversiei anticorpilor IgG. În cazul zonei Zoster se observă o creștere semnificativă a titrului anticorpilor IgG (2 probe recoltate într-un interval de 15 zile).

În cadrul laboratoarelor de analize medicale Bioclinica se mai pot efectua următoarele analizele pentru varicelă: