Analize medicale - Calprotectina

Calprotectina din materii fecale este o analiză medicală care permite diagnosticul diferenţial dintre sindromul colonului iritabil şi boala inflamatorie a intestinului.

Boala inflamatorie a intestinului (Inflammatory bowel disease - IBD) este denumirea generică a două entităţi care au ca şi caracteristică principală inflamaţia peretelui intestinal, net distincte de celelalte boli entero-colonice, cu etiologie neprecizată şi evoluţie cronică: boala Crohn – BC şi rectocolita ulcero-hemoragică – RUH (afecţiuni distincte, care în 10% din cazuri nu pot fi diferenţiate clinic, radiologic sau morfopatologic).

Sindromul de colon iritabil (Irritable bowel syndrome - IBS) este cea mai frecventă dintre tulburările intestinale (1 din 3 persoane), simptomele bolii pot să dispară timp îndelungat şi apoi să reapară.

Calprotectina:

• complex heterogen format din proteine (S100A8 şi S100A9) cu o GM de 36 kD care leagă Ca şi Zn
  • constituie aproximativ 60% din proteinele solubile prezente în citoplasma granulocitelor neutrofile
  • marker pentru turnover-ul neutrofilelor
  • efect imunomodulator, antimicrobian şi antiproliferativ, induce apoptoza
  • rezistentă la degradarea enzimatică
  • poate fi uşor determinată în materii fecale prin metode imunochimice/imunoenzimatice

Indicaţii pentru determinarea calprotectinei

• diagnostic diferenţial: sindromul colonului iritabil (IBS)/boala inflamatorie a intestinului (IBD)
  • diagnostic diferenţial: diareea produsă de o afecțiune funcţională/diareea cu caracter organic
  • pacienţi cu simptome de IBD, dar cu valori ale CRP normale
  • copii suspecţi de IBD, atunci când o colonoscopie este de luat în considerare