Panel gastrointestinal (bacterii, paraziți, virusuri)

În ciuda progreselor din domeniile siguranței alimentare, igienei și tratamentului medical, gastroenterita infecțioasă este în continuare o problemă importantă în țările industrializate, la toate grupele de vârstă.

Pe plan internațional, boala diareică infecțioasă este o cauză semnificativă a mortalității în rândul copiilor mici, aproximativ 800.000 de decese pe an la copii cu vârsta sub 5 ani. Boala diareică în rândul copiilor contribuie în mod semnificativ la malnutriție, crescând susceptibilitatea la alte infecții și poate fi cauza unor tulburări de creștere sau de dezvoltare intelectuală.

Panel gastrointestinal este un test in vitro, calitativ, de tip PCR multiplex, care poate detecta și identifica simultan 22 de patogeni (bacterii, o serie de patotipuri diareigene E. coli/Shigella, virusuri și paraziți), direct din probele de scaun în mediu de transport Cary Blair, recoltate de la persoane cu semne și/sau simptome de infecție gastrointestinală.

Bacterii

• Campylobacter (C. jejuni/C. coli/C. upsaliensis)
  • Clostridium difficile (toxina A/B)
  • Plesiomonas shigelloides
  • Salmonella
  • Vibrio (V. parahaemolyticus/V. vulnificus/V. cholerae), inclusiv identificarea specifica a Vibrio cholerae
  • Yersinia enterocolitica
  • E. coli enteroagregativ (EAEC)
  • E. coli enteropatogen (EPEC)
  • E. coli enterotoxigen (ETEC) lt/st
  • E. coli producător de toxină Shiga (STEC) stx1/stx2 (inclusiv identificarea specifica a serogrupului E.coli O157 din STEC)
  • Shigella/E. coli enteroinvaziv (EIEC)

Virusuri

• Adenovirus F 40/41
  • Astrovirus
  • Norovirus GI/GII
  • Rotavirus A
  • Sapovirus (Genogrupurile I, II, IV și V)

Paraziți

• Cryptosporidium
  • Cyclospora cayetanensis
  • Entamoeba histolytica
  • Giardia lamblia

Indicații clinice

Panelul gastrointestinal este indicat pentru diagnosticarea agenților patogeni din afecțiunile gastrointestinale; rezultatele trebuie corelate cu datele clinice, epidemiologice și alte analize medicale de laborator.

Rezultatele pozitive nu exclud co-infecția cu microorganisme care nu sunt incluse în panel. Este posibil ca agentul detectat să nu fie cauza definitivă a bolii. Rezultatele negative obținute în cazul afecțiunilor clinice compatibile cu gastroenterita pot fi datorate unei infecții cu agenți patogeni nedetectați de acest test sau unor cauze neinfecțioase, cum ar fi colita ulcerativă, boala inflamatorie a intestinului sau boala Crohn.

Un test pe bază de acid nucleic de tip multiplex pentru detectarea microorganismelor gastrointestinale este, de asemenea, util în detectarea și identificarea gastroenteritei acute în cazul focarelor infecțioase. Acidul nucleic viral, bacterian și parazitar poate persista in vivo independent de viabilitatea microorganismului

Deoarece numărul purtătorilor asimptomatici de Clostridium dificile este foarte mare, cu precădere în rândul copiilor mici și pacienților spitalizați, detectarea C. difficile toxigen trebuie interpretată în contextul recomandărilor dezvoltate de unitatea de testare.

Echipa Bioclinica Publicat de Echipa Bioclinica
la data de 16/07/2019.