Infecția cu virus urlian (oreion) - generalități, analize medicale

Ce este infecția urliană?

Boală infecţioasă acută virală, generalizată, mai frecventă la şcolari şi adolescenţi, caracterizată clinic prin afectarea glandelor salivare, pancreasului, sistemului nervos şi gonadelor.

Care este perioada de incubație?

Simptomele apar după 16-18 zile de la contact, însă această perioadă poate varia până la 12 - 25 zile.

Care este modul de transmitere al infecției?

• tuse, strănut
  • utilizarea obiectelor contaminate

Virusul urlian este contagios înainte de apariția tumefierii glandelor salivare și până la 5 zile după aceea.

Cum se manifestă boala?

Debutul bolii este relativ brusc cu febră, dureri musculare, durere de cap, inapetență și senzația de tensiune dureroasă a lojei parotidiene.

Există și cazuri în care afecțiunea este asimptomatică.

Complicații

Ocazional, pot apărea complicații, cel mai frecvent la adulți:

• orhită (inflamația testiculelor); rareori determină probleme de fertilitate
  • encefalită (inflamație cerebrală)
  • meningită (inflamația meningelui)
  • ovarită (inflamația ovarului) și/sau mastită
  • surditate

Analize medicale recomandate

Testele serologice sunt utilizate de rutină pentru confirmarea diagnosticului. Infecţia acută este confirmată serologic prin detecţia anticorpilor anti virus urlian de tip IgM.

La persoanele nevaccinate, anticorpilor anti virus urlian IgM sunt aproape întotdeauna detectabili în momentul apariţiei simptomelor şi persistă 4 - 8 săptămâni.

Ac. anti virus urlian IgM pot să fie tranzitorii sau absenţi în cazul răspunsului imun secundar, la pacienţii vaccinaţi sau care au fost infectaţi în antecedente. În aceste cazuri, o creştere semnificativă a nivelului anticorpilor anti virus urlian IgG între faza acută şi de convalescenţă a bolii indică infecţia cu virus urlian.

Un rezultat negativ poate fi datorat unui titru scăzut de anticorpi la debutul infecţiei.

CDC