Ce sunt monturile, de ce apar și cum se tratează eficient

Monturile

Monturile (Hallux valgus): cauze, simptome, diagnostic, prevenție și tratament

Hallux valgus sau montul apare ca urmare a deplasării progresive a primului metatarsian către partea medială a piciorului, deplasând totodată halucele (degetul mare) către degetele vecine, pe care le împinge și le deformează progresiv.

Montul poate fi dureros în sine sau durerea poate apărea secundar presiunii crescute rezultate din cauza purtării unor pantofi incomozi, cu compartimentul anterior îngust (pantofii cu toc).

Frecvent apar și deformări asociate ale degetelor 2-5 (degetul în ciocan, cu diverse variații ale acestuia). Deformările devin în timp fixe, articulațiile interfalangiene își pierd mobilitatea, iar corectia defectului este doar chirurgicală. În dreptul proeminențelor se dezvoltă calozități sau durioame, foarte dureroase la contactul cu pantoful sau chiar la palpare. Deși este o afecțiune destul de frecvent diagnosticată, nu se cunoaște cu exactitate frecvența sau incidența în cadrul populației, deoarece nu toți pacienții vin la medicul ortoped pentru a-și trata afecțiunea.

Deformația evoluează în două directii diferite:

• evoluția către picior destructurat. Este cea mai frecventă: 90%. Pimul metatarsian se deplasează tot mai mult ăatre medial, împingând degetul mare (halucele) către celelalte degete
  • piciorul se deformează progresiv, se "lațește" și apar complicațiile inevitabile: metatarsalgii, bătături, luxațiile degetelor și suprapunerea (încălecarea) finală a acestora

Agravarea este progresivă și inevitabilă

Stadiul final de evoluție este piciorul destructurat, adică total deformat, greu de încălțat și dificil de utilizat pentru ortostatism și mers. Trebuie luat în considerare că modificările structurilor anatomice specifice piciorului destructurat sunt ireversibile. Nicio intervenție chirurgicală nu poate repara aceste distrugeri.

Ritmul agravării nu poate fi anticipat: uneori evoluția poate dura zeci de ani, alteori piciorul se destructurează în 6-12 luni. Evoluția către agravare nu poate fi nici stopată și nici încetinită.

Factorii favorizanți și factorii de risc

• sexul feminin: persoanele de sex feminin au o incidență mai mare de a dezvolta hallux valgus, probabil ca urmare a laxității ligamentare, care este condiționată hormonal, aceasta favorizând deplasarea primului metatarsian;
  • bolile inflamatorii cu afectări articulare, de exemplu poliartrita reumatoidă;
  • anumite tipuri constituționale ale piciorului, care favorizează tulburările de statică;
  • traumatisme la nivelul piciorului ce au determinat modificări structural osteo-ligamentare, precum și amputația degetului al doilea, ce favorizează modificări de aliniament.

Factorii de risc sunt reprezentați de:

• încălțămintea neadecvată, incomodă, strâmtă, cu toc înalt; Încălțămintea inadecvată agravează evoluția unei deformații pre-existente: destabilizează articulașia degetului mare (metatarso-falangiană), prin constrângerea de tip mecanic pe care o exercită la adresa ante-piciorului.
  • predispoziție familială. Există o conformație arhitecturală similară a oaselor ante-piciorului, asociată cu apariția monturilor (hallux valgus).
  • modificări de aliniament precum piciorul plat pot determina apariția deformației;
  • obezitatea sau scăderea ponderală rapidă, pot de asemenea favoriza apariția deformației.

Semnele și simptomele

Piciorul cu monturi este deformat, inestetic, are bătături și impune utilizarea încălțămintei largi. Deformatia piciorului este resimțită ca un veritabil handicap social, cu profunde implicații de ordin psihologic. Prejudiciul funcțional (durere, mers dificil) poate fi de tip: subiectiv (suferință rezultată din cauza conflictul montului cu încălțămintea) sau obiectiv (durerea apare indiferent de încălțămintea adoptată).

• deformarea progresivă a antepiciorului, precum și a încăltămintei: proeminența capului metatarsianului I și deplasarea halucelui înspre celelalte degete, în valgus și aspectul inestetic al piciorului
  • disconfort și durere în repaus sau la efort (mers)
  • deformații asociate: grifa digitală, montul croitorului, metatarsalgii, fiind foarte evidente și
  • supărătoare pentru pacient
  • hiperkeratoza (bătătura) reprezintă un simptom al tulburărilor de statică și un indicator al presiunilor de la nivel plantar
  • inflamația pielii din vecinătatea montului, mergând până la bursite și chiar infecții grave, provocate de același conflict mecanic cu încălțămintea.

Diagnostic

Scăderea calității vieții este motivația principală a consultației. Iată câteva motive pentru a programa un consult efectuat de medical ortoped:

• disconfort estetic, legat de aspectul deformat al piciorului;
  • deformarea încălțămintei și dificultate la încălțarea piciorului;
  • dureri la nivelul ante-piciorului: au sedii anatomice diferite și forme de manifestare diverse;
  • dureri la nivelul proeminenței, cauzate de conflictul dintre picior și o încălțăminte inadecvată deformației;
  • modificarea progresivă a mersului (mai importantă în cazul hallux rigidus-ului); prin modificarea mersului, deformația poate altera funcționarea articulațiilor membrului pelvin;
  • deformarea degetelor laterale: apar grifele, degetele se încalecă, apar bătături (kiper-keratoze) și chiar plăgi inter-digitale.

Diagnosticul este predominant clinic, bazat pe:

• anamneză: istoricul apariției simptomelor, încăltamintea purtată, factorii care agravează durerile, activitatea pacientului, tratamente anterioare utilizate.
  • examenul fizic amănunțit studiază nu numai antepiciorul, dar și întregul aparat locomotor, în repaus, sarcină și mers, precum și încălțămintea.
  • medicul vă poate recomanda efectuarea unei radiografii pentru a face diagnosticul diferențial și pentru a observa aliniamentul la nivel osos.

Scopul reconstrucției chirugicale este lipsa durerii, aspectul îmbunătățit al piciorului și redarea calității vieții pacientului.

Tratament

Printre miturile ce ar trebui desființate legate de această afecțiune se numără și tratamentele naturiste. În ceea ce privește hallux valgus, acestea nu și-au dovedit eficiența. Hallux valgus nu va dispărea cu tratamente naturiste.

Tratament conservator

Pacienții trebuie să înțeleagă faptul că un os definitiv deplasat și proeminent nu poate să dispară utilizând unguente, talonete, orteze, ceaiuri, produse naturiste, etc. Piciorul continua să se deformeze indiferent de încălțămintea utilizată, dar este bine ca această să fie mai largă pentru a evita contactul cu piciorul deformat de monturi. Principii de bază în tratamentul ne-chirurgical:

• adaptarea încălțămintei
  • reducerea solicitării mecanice
  • gestionarea greutății corporale
  • efortul exagerat trebuie evitat
  • utilizarea de metode protective locale
  • tratarea adecvată a problemelor unghiale și cutanate
  • evitarea aplicării de soluții chimice iritante (de tip oțet, iod deoarece provoacă arsuri grave ale piciorului)

Tratamentul conservator este doar paleativ. Piciorul se deformează progresiv, iar singura soluție viabilă este intervenția chirurgicală.

Aspect monturi

Tratament chirurgical

Tratamentul chirurgical este singurul eficace-curativ și se poate efectua atunci când apar dureri, mersul devine dificil, încălțămintea greu de gestionat, iar prejudiciul estetic devine intolerabil.

Procedura este de tip ortopedic-funcțional, se adresează în primul rând durerilor și dificultăților de mers.

Există intervenții chirurgicale adaptate fiecărui stadiu evolutiv. Operațiile moderne sunt ușor tolerabile: permit mersul cu sprijin imediat, reluarea precoce a activităților cotidiene și mai ales minimizează riscul recidivelor și al complicațiilor.

Tratamentul chirurgical constă în:

• restabilirea unui aliniament osos la nivelul antepiciorului
  • restabilirea funcționalității piciorului, a biomecanicii normale, ceea ce vă va permite să purtați încălțămintea necesară, să vă puteți desfășura activitățile cotidiene și profesionale.

Tratamentul chirurgical nu este unul de urgență în acest caz, dar nu este recomandat să așteptați prea mult, pentru a evita deformațiile ce cu greu ar putea fi corectate. Se recomandă un consult orthopedic efectuat din timp, pentru a evalua gradul deformației și pentru a determina dacă este recomandată intervenția chirurgicală, care sunt tehnicile operatorii, riscurile, la ce să vă așteptați și când se recomandă a fi făcută.

Înainte de operație, în funcție de vârstă și afecțiuni colaterale, va fi nevoie de următoarele teste:

• analize de sânge: hemoleucogramă (HLG), teste de coagulare (coagulogramă), probe inflamatorii (viteza de sedimentare a hematiilor – fibrinogen, proteina C reactivă – PCR)
  • sumar de urină
  • Rx cardiopulmonară
  • electrocardiogramă (ECG)

De reținut că deformațiile severe sunt dificil de tratat și au un potențial important de complicații și recidive.

Care sunt obiectivele după o operație de corecție pentru hallux valgus?

Obiectivele urmărite în recuperarea hallux valgusului sunt: diminuarea durerii, cicatrizarea țesuturilor, consolidarea la nivel osos; refacerea fortei și rezistenței musculo-ligamentare; obținerea stabilității și mobilității articulare; îmbunătățirea controlului, coordonării și echilibrului; reeducarea mersului; prevenirea recidivelor.

Echipa Bioclinica
Publicat de Echipa Bioclinica la data de 17/07/2020.
Ultima actualizare 03/08/2020.