Proteina C reactivă

CRP
    Turbidimetrie / Imunonefelometrie
    ser
    2 luni la 2-8°C, 6 luni la -20°C (se evită ciclurile repetate de congelare-decongelare)
    zilnic

Analiza poate fi decontată CAS / CASAOPSNAJ pe baza biletului de trimitere de la medicul de familie/de specialitate.*

* Valabil doar în județele în care Bioclinica are contract CAS (Arad, Bihor, Bistrița-Năsăud, Brașov, București, Cluj, Constanța, Dolj, Gorj, Hunedoara, Iași, Mureș, Timiș) / CASAOPSNAJ (Arad, București, Cluj, Mureș).

Proteina C reactivă (CRP) este o proteină de fază acută, sintetizată la nivel hepatic, care creşte nespecific în răspunsul la inflamaţie. Cinetica sa evoluează rapid cu un timp de înjumătăţire de 18 ore. Valoarea creşte la 6-7 ore de la contactul cu agentul patogen pentru a ajunge la un maxim de 72 de ore. Nivelul revine la normal în jur de o săptămână.

În profilul inflamator dozarea CRP este adesea asociată cu alte proteine de inflamaţie cu o cinetică lentă (orosomucoid, haptoglobina), în scopul de a cuantifica reacţia inflamatorie şi de a o data.

Nu traversează placenta, de unde utilitatea în patologia neonatală.

Singura cauză de creştere a CRP este inflamaţia:

• nivel bazal multiplicat cu 100 sau 1000 în cazul unei infecţii severe
  • nivel uşor crescut se poate detecta în cazul infecţiilor virale, boli autoimune, leucemii, patologii digestive.

Concentraţiile de peste 100 mg/L sunt asociate cu un traumatism major sau o infecţie severă (septicemie). Nivelul CRP poate fi util pentru aprecierea gradului de severitate al bolii.

Persistenţa unei concentraţii crescute de CRP indica de obicei, un prognostic nefavorabil, care sugerează în general, prezenţa unei infecţii necontrolate.

Indicații:

• Infecţii şi inflamaţi
  • Monitorizarea răspunsului la tratamentul cu antibiotice în infecţiile bacteriene
  • Monitorizarea terapeutică a afecţiunilor reumatice şi evaluarea terapiei antiinflamatorii
  • Detecţia precoce a unor posibile complicaţii postoperatorii

Pentru pacienți