Proteina cationică a eozinofilelor (ECP)

Chemiluminiscență
    ser (Se recomandă păstrarea probelor în tuburi de plastic - în cazul tuburilor de sticlă, are loc o scădere a valorilor ECP) !
    7 zile la 2-8°C, 3 luni la -20°C.
    zilnic

Eozinofilele, care provin din celulele stem ale măduvei, apar în număr crescut la locul inflamaţiei şi ca răspuns la anumite infecţii parazitare. Eozinofilele se regăsesc la nivel tisular, dar aproximativ 1% din populatia eozinofilică circulă la nivel sanguin.

Eozinofilele activate degranulează pentru a elibera patru proteine de bază în țesutul inconjurător. Aceste proteine granulare, care pot distruge paraziţi, cauzează astm şi alte boli inflamatorii. Activarea eozinofilelor se asociază cu un număr crescut de boli inflamatorii: astm bronşic, dermatită atopică, rinită, inflamaţie alergică la nivel ocular şi al urechii medii, infecţii parazitare şi bacteriene, boli autoimune şi sindrom de fatigabilitate cronică.

Determinarea nivelului de ECP (proteina cationică a eozinofilelor) este utilă în monitorizarea multiplelor afecţiuni inflamatorii. ECP este toxică pentru neuroni, anumite linii celulare epiteliale şi celule miocardice izolate. Proteinele încărcate pozitiv se leagă de heparină, inhibând astfel coagularea.

Determinarea nivelului ECP în ser reprezintă un marker mai bun decât IgE în procesul inflamator alergic.

Nivelul ECP se corelează cu activitatea bolii, de unde rezultă utilitatea în supravegherea tratamentului în dermatita atopică şi în astmul bronşic.